Tuesday, September 21, 2010

Liku2 ak nak jd budak U....

Salam.....


hahahaa......tag line yg ak gne kan memg biase kedengaran dikalangn rakan2 n unggas2 disekeliling bilik ak. Aku memang kuat gelak,walaupn lwak ak sendiri pn gelak gak. Sesetgh benda org xgelak,tp ak gelak. Tp bukan pasal gelak ak nak senarai hitamkan. LAntak ak la nak gelak ke xnak ke,janji ak hormat bile ade org semayang. Kuat gelak otot muke jd tegak,tp bleh buat dosa brlambak2.......


Ok kite masuk fasa seterusnye,pasal ak dh masuk U. Dulu! time ak kecik2 dulu,mak bapak ak selalu tanye."nk jd ape nak????",ak pon jwb "DOKTOR!!!" dengan lubang hidung dikembangkn n hampir memuatkn sebijik guli. Ak pon xtau hidup kt U mase 2. Yang ak tau mak bapak suke,ak happy, n macam seronok je. Ble masuk U xyah pakai baju skola, jerit batinku kegirangan.


Aku bayangkan keseronokan xmemakai baju2 ni lg!!

Tp setelah meningkt dewasa bru ak tau ak xterer math. Membantutkn sedikt otak ak utk kejo cita2 yg memg ternyata payah. Tp xsangka pas2 ak dpt masuk sekolah elit. Hmm... sekolah 2 memg la elit tp etika pelajar die agak xmenunjukkan kebaikan pon. Kt situlah sebenarnye ak belajar serba sedikit hidup dalam masyarakt,mereka terdiri dari manusia yg pelbagai ragam. Ade yg bajet,wat2 otai,suke melaram, n xkurg yg fanatik dgn mende2 yg pelik gak. Jd aku decide yg tempat ni memg mengajar ak hidup bersama masyarakat, n paling penting menyedarkn ak yg ak bukan terbaik. Mungkin ade riak kt ati ak akhirnye ak dihadapkn zamn kejatuhan yg mendadak. Ak xde keyakinan diri bile brhadapn dengn puak2 genius,n ak menjd yg paling belakng. Tuhan nak tunjuk kuasa die bile2 mase je kn?????

Result die aku lingkup,walau xla selingkup sampai xde mase depan. Tp ape yg diharapkn impian segunung dh ditarah nk wat apartment bwh tanah??? tanah runtuh la.. Akhirnye ak masuk flowchart budak2 sederhana seperti ak lalui. Seterusnya ak jd yg sederhana gak, membuatkn impian ak agak berkecai. Sejak dari 2 ak dh tau ape erti takdir.Xperlu ratapi takdir 2,cme dr takdir 2 kau bina hidup n belajar utk terima kenyataan.

Berbalik kpd cita2,dh xde erti 2 dlm hidup ak. Ak dh jd mcm bdk2 yg xtau mase depan,sma ada aku akn hidup dalam dunia senang atau mengerah empat kerat ni. Aku minat biologi,tp btol ckp2 org,minat xcukup beb. Tanpa usaha minat ko 2 jd sampah je. Akhirnye dalam mengisi UPU ak tawakal je. Untung batu tenggelam untng hampas terapung.

Akhirnya ak dpt mauk ke UTM yg xdisangka org mcm ak msih layak utk memijak tanah org2 yg mencipta kejayaan. Dengan 2 wat ak sedar Allah nk test ak"Zam ko ni syukur x atas nikmat yg aku beri percuma ni???" . Science Computer Bioinformatics nama jurusan ak. Walaupn ak xtau ape mase depan ak dlm bidang ni??? tp aku hargai Yang Maha Esa atas peluang yg xputus2.

Hidup ak kt sini?? xmacm sekolh yg disuap,tanya sape homosapien yg pernh tau ape 2 U conform bende same gak yg die muntahkan. Tp ak kt jurusan sc comp beb,n wat pengetahuan smue ak bute komputer. Macam mane ak nak survive??? jwpnnye...aku ade otak gne la. Nak ketawakan org lampi cm aku ni?? ketawa la. Ak antara bahan jenaka sejak dari dulu lg,ade yg pikir ak ni budak bodoh yg xtau ape2. Tp mase dh ubah ak,ye kebodohan 2 ade,tp makin berkurang dari hari ke hari. Belajar beb!! hidup asyik nk perlekehkn org bile kite nk maju????

Kat sini ak ade cita2 bru....Aku berjuang utk 2...Insyaallah ade ruang utk ak dlam hidup ni....



 
Peluang ak bina hidp dalam  4 taun lg??



<aku mengundur jasad>

No comments:

Post a Comment